Home
De Stichting
Opera Zoeken
Recital Zoeken
Publicaties
Contact
Arabella
J.Varaday - H.Schmidt
E.Höbarth - H.Donath
D.Stoffel - D.Fischer-Dieskau
W.Berry - A.Dallapozza - e.a.
Münchener Staats Opera koor en
Orkest - W.Sawallisch
HMV SLS 5220 3lp
Arabella is met Rosenkavalier en Ariadne auf Naxos mijn meest geliefde werk van Strauss, met de Frau ohne Schatten op enige afstand als vierde. Tot nu toe waren er nog maar twee complete Arabella’s, op Decca en DGG, beide meer dan 20 jaar oud en de laatste met coupures. Hoog tijd dus voor een volledige nieuwe, en gelukkig een die direct raak is. Want Sawallisch hoort tot de traditie der grote Strauss dirigenten: nu Böhm en Kempe niet meer zijn is hij momenteel de grootste. En men kon het aan hem overlaten een ideale bezetting te kiezen. Fischer-Dieskau had Mandryka ook al op DGG vastgelegd. Zijn stem is sindsdien ouder geworden, heeft slijtagesporen gekregen, maar interpretatief is zijn vertolking gerijpt, zodat hij van deze Hongaarse landedelman een in zijn openhartigheid ontroerende creatie maakt. Julia Varay is een warmere Arabella dan Lisa delle Casa, die beide vorige opnamen zong. De volle rijpheid van een Lotte Lehmann of Lemnitz heeft zij nog niet, maar vocaal overtreft zij Ursuleac, en haar naturel past beter bij de rol dan de altijd wat gedistantieerde Delle Casa. Helen Donath is een verrukkelijke Zdenka, waarvan men zich (op de plaat) verwondert dat niemand in deze knaap het verklede meisje ontdekt heeft! Dallapozza maakt van Matteo een karakteristiek oud-Oostenrijkse officier, voor wie Zdenka feitelijk veel te goed is. Walter Berry is tot in de kleinste nuance de gepensioneerde K. und K. Generaal. Lichter van stem dan enkele van zijn voorgangers, maar de createur van de rol, Plaschke, was een bariton. Helga Schmidt als zijn vrouw geeft daar een kostelijke karakterschets van. En dan de verrassing! Al een maand nadat ik Elfriede Höbarth als nieuwe ster signaleerde komt ze op de plaat, hier als Fiakermilli, een ondankbare maar oermoeilijke coloratuurrol. En op Ariola is ze de soubrette in Lehar’s Zarewitsch. Het begin is gemaakt. Als HMV een nieuwe Ariadne van plan is, dan staat de Zerbinetta er voor klaar!
Leo Riemens 1981
Bekijk Opera