Rusalka - Discografie Opera Zuid

De uit Praag stammende, mondiaal gevierde, Emmy Destinn opende in 1915 de lange rij van zangeressen die Rusalka’s  aria Mésícku na nebi fonografisch vastlegden. Voorlopig sluit Anna Netrebko deze rij met haar opname uit 2003. Zowel Destinn als Netrebko bezigen de oorspronkelijke Tsjechische taal. Dit is gelet op hun beider afkomst zeer wel verklaarbaar en logisch. Rusalka’s aria is evenwel veel bekender geworden onder de naam Lied van de maan, Lieblicher Mond, Du lieber Mond, so silbertzart of Song to the moon en is vooral in Duitse taal door tal van zangeressen vertolkt en als losse aria op de plaat/cd vastgelegd.

Dvoraks opera’s zijn buiten Tsjechoslowakije nooit zo bekend geweest. Ten onrechte, want  Rusalka vooral verdient een veel beter lot en populariteit, maar de onverstaanbaarheid van de taal heeft deze populariteit in de weg gestaan. Alleen Dresden had een zekere Rusalka traditie, uiteraard in de Duitse taal, en geniet de primeur van de allereerste complete opname (1948) met  o.a. Elfriede Trötschel als Rusalka en Gottlob Frick als Wassermann. Joseph Keilberth leidde de Sächsische Staatskapelle en het koor van de Staatsoper Dresden. De eerste opvoering in Nederland had plaats tijdens het Holland Festival 1963 onder Jaroslav Krombholc. Bij de Nederlandse Operastichting volgde in 1976 een alom geprezen serie voorstellingen met Teresa Stratas. Ivo Zidek en Willard White onder muzikale leiding van Bohumil Gregor. De op 4 november 1976 geregistreerde opname is een tijdje verkrijgbaar geweest op het label BellaVoce. Het duurde tot 1998 dat er in het Westen een volwaardige uitvoering op cd verscheen. Sir Charles Mackerras had met Renée Fleming, Ben Heppner, Franz Hawlata en Dolora Zajick een absolute sterrenbezetting tot zijn beschikking. De jongste opname dateert uit 2002, van de Opéra National de Paris. Het is met name Tsjechië zelf dat via het label Supraphon  met een drietal opnames uit respectievelijk 1952, 1961 en 1982 Antonin Dvorak alle eer aan doet. Dat dit label sinds kort ook weer in Nederland geïmporteerd wordt stemt tot tevredenheid.

Aanbevolen opnames op cd

Ludmilla Cervinková, Eduard Haken, Marta Krásová en Beno Blachut.
Koor en orkest van het Nationaal Theater van Praag o.l.v. Jaroslav Krombholc, 1952.
Supraphon SU3811-2

Gabriela Benacková-Cápová, Richard Novák, Vera Soukupová en Wieslaw Ochman.
Tsjechisch Philharmonisch Koor en Orkest o.l.v. Václav Neumann, 1982/83.
Supraphon 10 3641-2

Renée Fleming, Franz Hawlata, Dolora Zajick en Ben Heppner.
Tsjechisch Philharmonisch Orkest en het Kühn Mixed Choir o.l.v. Charles Mackerras, 1998.
Decca  4608-2

Aanbevolen opnames op dvd

Milada Subrtova, Eduard Haken, Marie Ovcacíková en Alena Mikova.
Koor en orkest van het Nationaal Theater van Praag o.l.v. Zdenek Chalabala, 1961.
Als soundtrack voor een (schitterende en zeer sprookjesachtige) TV-film uit 1975.
Supraphon SU 7008-9

Renée Fleming, Franz Hawlata, Larissa Diadkova en Sergei Larin.
Koor en orkest van de Opéra National de Paris o.l.v. James Conlon, 2002
TDK DV-OPRUS