Schwanda der Dudelsackpfeiffer

Münchener radiokoor en orkest
H.Wallberg
CBS 79344  US M336926  3lp

Nooit van gehoord? In mijn voordracht met die titel speelde ik er een aria uit, gezongen door Karl Hammes, die indertijd in Wenen de rol creêerde, en die plaat sloeg bij het hele publiek in. Na Smetana, Dvorak en Janacek scheen het of de Tschechische opera stagneerde, tot in 1929 deze Schwanda als een bliksemflits aan de operahemel verscheen. Eerst in Berlijn, toen in Wenen. Geen enkel Duits theater kon zich veroorloven achter te blijven. Het was het gesprek van de dag! Zelfs de Metropolitan voerde het op in 1931-1932, de Londonse Covent Garden in1934, beide in het Duits. Het werd de meest waardevolle aanwinst voor het Duitse repertoire geacht na Richard Strauss. Nederland bleef natuurlijk weer achter. We hebben het hier nooit op de planken beleefd. Het succes duurde helaas maar kort. Want Weinberger was Joods, en zijn opera werd in Duitsland in 1933 verboden, in Wenen in 1937. En nadien werd hij vergeten. Hij emigreerde naar Amerika, schreef daar waardevole symphonische muziek, met een Amerikaans karakter, tot hij in 1967 stierf. Zo vergeten was hij dat zelfs de schrijver van de tekst in dit album vergeet te vermelden dat  hij in 1932 een operette Frühlingsstürme voor Richard Tauber schreef (waaruit ik zelfs platen heb). Eindelijk is hem eerherstel gedaan. Schwanda is nu compleet op de plaat, en men kan ervaren dat het een werk is in de traditie van de Verkaufte Braut. Het is een melodische verrukking, vol Boheemse dansen, polka’s, furianten, een ouverture van 10 minuten, dankbare rollen, een amusante sprookjes-inhoud, van begin tot eind een festijn van warmbloedige Boheemse muziek. “Immer wird’s lustig, wenn der Böhmische Musikant spielt”, zingt Schwanda, en dat slaat ook op Weinberger. De uitvoering is een festijn: de beste vertolkers die ik er vandaag de dag voor zou kunnen aanwijzen, met voorop Prey, die de traditie van Hammes, Scheidl en Schnorr waardig voortzet, met Lucia Popp, Siegfried Jerusalem en alle anderen. Met klem en nadruk aanbevolen. Eén keer gehoord, en U zult wachten op een toneeluitvoering.

Leo Riemens  1982