Elisir d’Amore, L'

L.Popp - P.Dvorsky - B.Weikl
E.Nesterenko - E.Hobarth
Koor en orkest van de Münchener radio
H.Wallberg
Eurodisc 301945/445  3lp

De langverwachte nieuwe “Elisir” in de Eurodisc serie. De opname is van drie jaar geleden, maar wel al digitaal. Hij sluit volmaakt aan bij de voorafgaande producties van dit merk. Ook hier is Lucia Popp een ideale vrouwelijke hoofdrol, een sprankelende Adina met precies het juiste stemtype voor deze rol, een lyrische coloratuur (lirico leggiero). Ook Bernd Weikl is een vaste medewerker aan deze serie en zijn Belcore heeft meer karakter dan zijn Malatesta in “Don Pasquale”. Kennelijk ligt deze figuur beter in zijn naturel. De tenor is Peter Dvorsky, die een prachtige lyrische Nemorino zingt. En wederom is de Russische bas Nesterenko een verrassing als Dulcamara, weer eens een echte bas in deze rol, en daarbij met allure en zwier. Die Dulcamara moet de dorpelingen als een ware grand signeur voorkomen, en maar al te vaak wordt hij te veel als een buffo gezongen. Zijn humor ligt juist in zijn slimme waardigheid! Dan als een luxe extra: Elfie Hobarth als Gianetta. Ik hoorde haar in 1981 (dus een jaar vóór deze opname) in Wenen als Zerbinetta, en vond haar toen een ware verrassing, waarvan ik spoedig platen verwachtte. Die kwamen op DECCA, een aantal superbe gezongen Mozart concert-aria’s, en een Fiakermilli in “Arabella”. Sindsdien wisselde zij van de Weense opera naar Hamburg, en veranderde haar naam van Elfiede Höbarth naar Elfie Hobarth. Of haar dat geluk gebracht heeft? Ik betwijfel het. De eerste paste veel beter bij haar. Hier zingt ze een Gianetta die vokaal de gelijke in rang is met Adina, maar die geen kans krijgt er mee uit te blinken. Een enorm winstpunt is dat deze opname op drie platen is, en dus absoluut volledig. Ook de scène van Gianetta en de meisjes (de enige solo van Hobarth) is er in, en die wordt op meerdere andere opnamen weggelaten. Ook alle reprises van de ensembles zijn zonder coupures. Als bij de andere opera’s in deze serie een goed leesbaar tekstboek met grote letter (maar al te vaak moet je er een microscoop bij halen) en portretten en biografien van alle medewerkenden. Als die afwezig zijn voel ik dat altijd als een bepaald gemis.