Ascanio in Alba

Mozarteum Kammerchor en
L.Hager
DGG 2740-181  3lp

Met deze uitgave heeft DGG de waardevolle serie opnamen der vroege Mozart operas voltooid, waarin ik vorig maal  al de Finta Giardiniera besprak. “Opera’s” is feitelijk niet de juiste benaming voor al deze werken. Betulia Liberata heet officieel zelfs oratorio, en deze Ascanio in Alba is een “Festa Teatrale” . Dus wel een theaterwerk, maar zonder veel inhoud, feitelijk geschreven als gelegenheidswerk voor een Habsburg’s huwelijk in 1771. Mozart was toen volle vijftien jaar oud, maar een volwassen componist met een Europese reputatie. Ik memoreer nog even de voorgaande werken in deze serie, alle onder Leopold Hager. Het waren de Finta Giardiniera, Il Re Pastore, Il Sogno di Scipione, Betulia Liberata, Mitridate Re di Ponto, Lucia Silla. Alleen de eerste wordt nog wel eens ten tonele gebracht. Maar bij Ascanio is dat onmogelijk, omdat er nagenoeg geen handeling in zit. Mitridate en Lucia Silla hebben wat dat betreft meer levensvatbaarheid, vooral nu men zich gaandeweg meer voor de barok-opera is gaan interesseren. Concertuitvoeringen van Ascanio vindt men alleen in Salzburg, en zo zal dit werk voor vrijwel allen een totaal onbekende “nieuwe” Mozart zijn. Weer is men dankbaar voor de grammofoon, die ons steeds weer vergeten meesterwerken in onze huiskamer brengt. De uitvoering en opname sluit zich waardig  aan de reeds bestaande platen aan. Hager wist zelfs een homogeen solisten-ensemble samen te stellen. Schreier zingt in vijf der werken, Arleen Auger in vier, Baltsa en Sukis in twee, Mathis in drie. Ieder voor zich is een stijlvolle Mozart interpreet, maar het waardevolle van de serie is dat we hier niet met een toevallig bij elkaar gebracht troepje sterren te doen hebben, maar met een werlelijk op elkaar ingezongen ensemble. En dat is heden ten dage een hoge uitzondering geworden.

Leo Riemens  1981